Hvad betyder Trump og den spirende nationalisme og protektionisme for danske virksomheder og organisationer?

Den internationale handel mellem verdens lande er en fantastisk succes for Danmark. Men vi kan ikke tage de gunstige politiske rammevilkår, som vi i Danmark har nydt så stor gavn af, for givet. De senere år er globaliseringen kommet under et stærkt pres – ikke mindst fra nationalistiske og protektionistiske kræfter. toft kommunikation og Tatarklubben inviterer til et aktuelt gå-hjem møde om globalisering, Trumps nationalistiske og protektionistiske politikker og deres betydning for Danmark og danske virksomheder.

Amerikansk udenrigspolitik er stærkt præget af amerikansk indenrigspolitik. Men hvad er det for en vælgerskare som Trump søger at tilfredsstille? Hvorfor vælger de at stemme på en præsident, der raser mod det internationale samfund og ønsker at skade relationerne til gamle alliancepartnere?

Den amerikanske professor Joan C. Williams skrev en af de mest læste artikel nogensinde på Harvard Business Reviews hjemmeside. En artikel, som dannede grundlaget for hendes nye bog ”White Working Class: Overcoming Class Cluelessness in America”. Sammen med sin redaktør fra Harvard Business Review, Sarah Green Carmichael, besøger hun Danmark for at gøre os klogere på, hvem der stemte på Trump og hvorfor. En indsigt som vil blive perspektiveret og bragt ind i en dansk kontekst af toppolitikere og erhvervsledere i en efterfølgende paneldiskussion om implikationerne for os alle.

Jeg håber, at I har lyst til at deltage. Tilmelding hos Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

Med venlig hilsen
Søren Toft, direktør i toft kommunikation


Dato og sted: Torsdag den 7. juni 2018
Folketingets Fællessal, Christiansborg, 1240 København K

Program:

14.30 – 15.00 Ankomst og indregistrering
15.00 – 15.05 Velkomst ved Claus Mossbeck, Tatarklubben og Søren Toft, toft kommunikation
15.05 – 16.00 White Working Class ved University of California professor Joan C. Williams (foregår på engelsk) og HBR redaktør Sarah Green.
16.00 – 16.20 Nationalisme og Trump i det danske medielandskab ved direktør Kasper Hülsen fra Infomedia.
16.20 - 16.30 Pause
16.30 - 16.50

Hvordan påvirker USAs nye protektionisme den internationale handel, og hvilke konsekvenser kan det få det for danske virksomheder?
Ved Martin H. Thelle, Managing Director ved Copenhagen Economics

16.50 – 18.00

Hvordan bør danske virksomheder, Danmark og EU forholde sig til den nye protektionisme, der truer den globale frihandel og vækst?

Paneldiskussion med:

  • Udenrigsordfører Michael Aastrup Jensen (V),
  • EU-ordfører Peter Hummelgaard Thomsen (S),
  • Peter Thagesen, DI,
  • Torben Tranæs, forskningsdirektør, det nationale forskningscenter, VIVE, og
  • Kristian Ersbøll Berg Poulsen, Dansk Metal

 

18.00 - 18.45 Networking og forplejning

Med venlig hilsen
Peter Bang Jensen
toft kommunikation