Hvordan man vinder politikernes tillid og sikrer at de lytter

At sætte den politiske dagsorden bliver vigtigere og vigtigere i nutidens politiske arena. Det er den afgørende vej til at få politisk indflydelse – og derfor noget flere og flere organisationer stræber efter. Men hvad skal der til, for at det lykkes i praksis?

I en ny analyse ’Sådan sejrer I på Christiansborg’ sætter toft kommunikation fokus på de mange videnskilder og aktører som præger den offentlige debat og beder mere end 40 af Folketingets nuværende medlemmer give deres svar på: Hvilke videnskilder er de mest troværdige som rådgivere og i den offentlige debat: tænketanke, interesseorganisationer, fagforeninger, ministerier eller forskere? Hvilken rolle spiller de politiske rådgivere og embedsmændene i det daglige politiske arbejde?

I analysen måles og sammenlignes videnskildernes troværdighed. Analysen giver samtidig et praktisk og anvendeligt bud på, hvordan politiske aktører kan sætte kraftigere ind, for at opnå højere tillid og anvendelse blandt politiske beslutningstagere og dermed styrke deres kommunikation med Christiansborg. Interviewpersonerne tæller blandt andre:

  • Udenrigsminister og næstformand Kristian Jensen (V)
  • Fhv. minister & finansordfører Benny Engelbrecht (S)
  • Fhv. minister og gruppeformand Sofie Carsten Nielsen (RV)
  • Partiformand Uffe Elbæk (Å)
  • Udenrigsordfører Naser Khadar (C)

Skræddersyet oplæg til kommunikationsafdelingen og afdeling for politik og analyse

toft kommunikation tilbyder – udover salg af analysen - et skræddersyet oplæg efter jeres ønsker og behov, hvor vi uddyber, hvordan I Sejrer på Christiansborg.

Kontakt os gerne for yderligere oplysninger, hvis I er interesseret i analysen og/eller oplæg v. Søren Toft & Joachim Koefoed.

Kontaktinformationer

Direktør Søren Toft på Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den. / mobil: 26 19 01 10
Juniorkonsulent Joachim Koefoed på Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den. / mobil 29 93 94 70

Det gav toft kommunikation svaret på den 6. april 2016 på Christiansborg til et velbesøgt gå-hjem-møde. Seminaret blev afholdt i forbindelse med offentliggørelsen af bureauets anden udgivelse af Den Danske Tænketanksanalyse. To oplagte debatpaneler bidrog til spændende oplæg efterfulgt af debat om tænketankes faglighed, synlighed og rolle i forhold til politikere, medier og embedsværk.

Debatten åbnede ligeledes døren på klem for interessante samarbejdsmuligheder mellem blandt andet tænketanke og embedsværk og sågar politiske partier.

 

Programmet for gå-hjem-mødet:

Velkomst og introduktion til Den Danske Tænketanksanalyse 2016

Direktør Søren Toft, toft kommunikation.

Panel 1: Hvad efterspørger Folketinget fra de danske tænketanke?

  • Uffe Elbæk (Å), formand for Alternativet
  • Kristian Thulesen Dahl (O), formand for Dansk Folkeparti
  • Martin Lidegaard (B), udenrigsordfører, Det Radikale Venstre

Paneldebat og spørgsmål fra salen.

Panel 2: Tænketankenes forhold til medier og civilsamfundet

  • Anders Krab-Johansen, chefredaktør, Børsen
  • Amalie Kestler, lederskribent, Politiken
  • Stina Vrang Elias, adm. direktør, DEA
  • Martin Ågerup, direktør, CEPOS
  • Kristian Weise, direktør, Cevea,
  • Jan Rose Skaksen, forskningschef, Rockwool Fondens Forskningsenhed

Paneldebat og spørgsmål fra salen.

Hvis du er interesseret i at høre mere og få materiale tilsendt fra seminaret, er du velkommen til at kontakte toft kommunikation på Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den. eller mobil 26 19 01 19.

Siden sidste års tænketanksanalyse har Danmark været igennem et folketingsvalg og fået ny regering. Det sætter naturligvis sit præg på Den Danske Tænketanksanalyse 2016.

 

Et af de centrale omdrejningspunkter i dette års tænketanksanalyse er nemlig at blive klogere på,

hvem politikerne lytter til, hvem vender de sig mod 

for at blive klædt på inden et folketingsvalg og hvis argumenter, der vejer tungest i den politiske beslutningsproces. Det giver et unikt indblik i, hvem der potentielt er mest indflydelsesrig, ikke blot i valgkampens hede men også i den daglige politiske positionering.

 

Desuden gennemgår Den Danske Tænketanksanalyse 2016 igen i år, hvordan det forholder sig med tænketankenes troværdighed – hvordan vurderes de af de forskellige ledende, politiske beslutningstagere.

toft kommunikation kortlægger det danske tænketankslandskab 2016 og undersøger, hvilke af tænketankene, der har høj troværdighed hos 75 af landets ledende beslutningstagere – bl.a. medlemmer af Folketinget, embedsværket, interesseorganisationer, fonde m.fl.

 

Rapporten indeholder desuden en lang række dybdegående interview med centrale politiske aktører:

  • tidligere udenrigsminister, MF Martin Lidegaard, Radikale Venstre
  • finansminister, Claus Hjort Frederiksen, Venstre
  • partiformand Kristian Thulesen Dahl, Dansk Folkeparti
  • partiformand Uffe Elbæk, Alternativet
  • formand Bente Sorgenfrey, FTF
  • formand Lisa Herold Ferbing, DJØF
  • tidligere vismand, professor Torben M. Andersen, Økonomisk Institut, Aarhus Universitet

Interviewene illustrerer, hvordan ministre, medlemmer af Folketinget, interesseorganisationer og ministerier anvender tænketankenes analyser i praksis og samarbejder med tænketanke til at udvikle ny policy og til strategisk kommunikation.

 

Læs mere om rapporten i Altinget.dk her: http://www.altinget.dk/artikel/taenketanke-faar-flere-muskler-at-spille-med

 

Den Danske Tænketanksanalyse 2016 kan erhverves ved henvendelse til Direktør Søren Toft på Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den. / +45 26 19 01 19.

 

Direktør Søren Toft tilbyder et skræddersyet oplæg af 60 minutters varighed (inkl. spørgsmål) om de elementer i analysen, der er mest centrale for ledelsen, kommunikations- og presseafdeling og/eller relevante policy-kontorer.

Tak til Altinget.dk for den fine omtale. Her er et kort udsnit:

Tænketanke er gået ind i en dansk guldalder. Aldrig har der været flere, og aldrig har de været større.

Ifølge den årlige tænketanksanalyse fra firmaet toft kommunikation er der i dag 30 tænketanke med tilsammen omkring 1.400 ansatte. Når man sætter det i forhold til antallet af indbyggere, er vi nu på niveau med Sverige, som er førende på feltet i Norden.

Læs resten af historien her: http://www.altinget.dk/artikel/taenketanke-faar-flere-muskler-at-spille-med

Antallet af danske tænketanke er steget markant. Og deres indflydelse i både medier og politik er steget tilsvarende. Derfor inviterede IPC (The International Press Centre) udenlandske journalister til seminar den 25. august, hvor toft kommunikation fortalte om Den Danske Tænketanksanalyse 2016.

 

Journalister fra Sverige til Korea havde placeret sig om det runde bord, da direktør Søren Toft med stor entusiasme introducerede de fremmødte journalister til det danske tænketankslandskab. Seminaret tog udgangspunkt i Den Danske Tænketanksanalyse 2016, som toft kommunikation udgav i foråret 2016.

 

Rapporten giver indblik i danske tænketanke, deres arbejdsområder og nyeste tendenser. Gennem de seneste 10 år har der været en kraftig stigning i antallet af tænketanke, og Den Danske Tænketanksanalyse konkluderer blandt andet, at de tilsvarende har fået langt mere indflydelse i danske medier såvel som politik.

 

Rapporten konkluderer videre, at vi ser en tættere relation mellem tænketanke og det politiske landskab. Således arbejder tænketankene i stigende grad tæt sammen med medier, politiske partier, interesseorganisationer og offentlige styrelser.

På seminaret fik udenlandske journalister i Danmark mulighed for at styrke kendskabet til danske tænketanke, deres rolle og ikke mindst hvordan journalister samarbejder med tænketankene.

 

Læs mere her, hvis du ønsker at booke et oplæg og er interesseret i at vide mere om Den Danske Tænketanksanalyse 2016